Love Dhabt
★ Sawnan Love ★


Assalamualaikum kepada semua pengunjung blog ini. Kami pelajar tahun akhir di Institut Al-Quran Yayasan Islam Negeri Kedah (IQDAR) sedang menyiapkan tugasan yang telah diamanahkan kepada kami dalam blog ini yang akan menerangkan tentang ilmu Dhabtul Quran. Blog ini masih dalam proses pembikinan. Jika terdapat kesalahan atau kesilapan, boleh lah tinggalkan komen anda di bawah atau menghantar emel kepada kami iaitu lovesawnan@gmail.com. Terima kasih.

Link Sahabat!

Dr Dhabtul Quran

Ilmu Dhobt
Fasii
Love Dhobt
Link IQDAR's!

FACEBOOK IQDAR's
Blog IQDAR's
Ahli Kumpulan


Afaf Tarmizi: (07-0136/2012)

Wardah Rujhan: (07-0147/2012)
Shaza Shirazi Shirozi: (07-0144/2012)
Fatimah Najwa Mohd Zakaria: (07-0138/2012)
Nurul Najihah Zubit: (07-0142/2012)
Nurul Aiman Abdul Rahman: (07-0141/2012)


Post Lalu

Credit Section!

Template by : LiyanaIzzati
Basecode made by : AreQil
Background : Nurul Atiqah
Edited : Sawnan Love
Best view : Google Chrome


BAB 1


TANDA-TANDA BARIS DAN TANWIN

Keadaan baris ada 3 jenis iaitu :

1)    FATHAH

2)   KASROH

3)   DOMMAH

1)  FATHAH

  • Alif kecil merupakan satu garis yang melintang ditidurkan. (-) berlaku khilaf untuk meletakkan pada tempat samada atas huruf yang berbaris dan inilah yang diamal.


2)  DOMMAH

  • Wau(و) yang kecil dan berlaku khilaf pada tempatnya ada yang mengatakan letak di atas huruf  dan inilah yang diamal. Ada yang kata di hadapan huruf  dan ada yang kata padanya.  Mazhab timur tinggalkan wau)  (وdan inilah yang diamalakan dan mazhab barat dibuang kepala wau(و).


3)  KASROH

  • Ya (ي) terbalik tempat di bawah huruf yang berbaris dengannya dihazafkan kepalanya. Dan diletakkan noktah dan dijar.

  • Ini adalah tiga jenis baris untuk semua huruf yang berbaris samada barisnya diirab(إعراب), adapun bina’(بناء), banih(بنيه), naqol(نقل), dan kalau bertemu dua sukun.

Dan kecuali huruf dihadapan itu adalah surah seperti:

1)    الم

2)   ق

3)   طه

  • Mazhab timur tidak meletakkan baris keatasnya, dan mazhab barat meletakkan baris pada huruf. Apabila ada huruf yang berbaris itu ada dua nun ditambah sama dengan baris yang ada.

  • Adapun nun (ن) ditulis atau tidak, bagi yang tidak ditulis baris diganti dengan alif


i)Bagi yang tidak ditulis alif ada 4 jenis :


1)    Mansub diakhir hamzah contohnya(ماءً)

2)   Makhtum dengan ta’ ta’nis contohnya(رحمةً)

3)   Dengan majrur contohnya(من غفورِ)

4)   Dengan marfu’(بالمؤمنين رءوف رحيمٌ)

ii)Bagi yang ditulis alif terbahagi pada 4 mazhab:

1)    Ada baris dan tanwin diatas huruf sebelum alif contohnya(عليمًا)

2)   Ada diatas alif contohnya (عليماً)  

3)   Ada baris atas huruf dan tanwin atas alif contohnya(عليَماً)

4)   Ada baris atas huruf kemudian dikira bersama tanwin diatas alif contohnya (عليَماً)

Dua mazhab terakhir adalah dhoif

iii)Untuk yang berbaris baginya (عليما)ada empat pendapat:

1)    Marfu’ contohnya (سحر مفترى)   

2)   Mansub contohnya(سمعنا فتى)

3)   Majrur contohnya(فى قرى محصنة)

  Dan inilah yang diamal iaitu kalimah (عليما)

iv)Dan bagi contoh(ماء) padanya ada tiga pendapat:

1)    Hamzah selepasnya alif dan atasnya dinasobkan dengan tanwin contohnya (ماءً)

2)   Ada hamzah selepas alif dan selepasnya itu alif kecil dan diletakkan dengan nasob dengan tanwin atas alif kecil itu contohnya (ماءاً).

3)   Ada alif kecil sebelum alif dan hamzah diantaranya dan diatas hamzah diletakkan nasob dengan tanwin contohnya (مئًا)


Dua mazhab terakhir adalah dhoif





0 Comment!