Love Dhabt
★ Sawnan Love ★


Assalamualaikum kepada semua pengunjung blog ini. Kami pelajar tahun akhir di Institut Al-Quran Yayasan Islam Negeri Kedah (IQDAR) sedang menyiapkan tugasan yang telah diamanahkan kepada kami dalam blog ini yang akan menerangkan tentang ilmu Dhabtul Quran. Blog ini masih dalam proses pembikinan. Jika terdapat kesalahan atau kesilapan, boleh lah tinggalkan komen anda di bawah atau menghantar emel kepada kami iaitu lovesawnan@gmail.com. Terima kasih.

Link Sahabat!

Dr Dhabtul Quran

Ilmu Dhobt
Fasii
Love Dhobt
Link IQDAR's!

FACEBOOK IQDAR's
Blog IQDAR's
Ahli Kumpulan


Afaf Tarmizi: (07-0136/2012)

Wardah Rujhan: (07-0147/2012)
Shaza Shirazi Shirozi: (07-0144/2012)
Fatimah Najwa Mohd Zakaria: (07-0138/2012)
Nurul Najihah Zubit: (07-0142/2012)
Nurul Aiman Abdul Rahman: (07-0141/2012)


Post Lalu

Credit Section!

Template by : LiyanaIzzati
Basecode made by : AreQil
Background : Nurul Atiqah
Edited : Sawnan Love
Best view : Google Chrome


BAB 4


TANDA HURUF TASHDID
  • Khilaf para ulama dhobt pada huruf tashdid, adakah perlu kepada tanda yang menunjukkan kepada tashdid atau tidak? Sebahagian ahli nokhtah Iraq berpendapat tidak perlu kepada tanda, cukup dengan menunjukkan kepadanya tanda harakat kosong.

  • Jumhur ulama yang lain berpendapat perlu meletakkan tanda yang menunjukkan kepada tashdid.Khilaf bagi cara dua mazhab, pertama mazhab Kholil bin Ahmad dan sahabat-sahabatnya dan ahli nokhtah Mashariq berpendapat meletakkan kepala shin(ش) tanpa letak ekor dan nohtah(.) letakkan pada huruf tashdid dan menjadi pilihan Abu Daud dan ini yang diamalkan yang mana diambil daripada kalimat(شديد).

  • Kedua, mazhab ahli nokhtah Madinah dan pengikut mereka ahli nokhtah Andalusi iaitu diambil daripada (شد) kerana terdapat huruf 'dal' yang berulang sebanyak dua kali.

Terdapat tiga mazhab yang khilaf tentang harakat huruf:

1)    Mencukupi dengan tanda tashdid tanpa harakat.
2)   Menghimpunkan antara dua huruf.

3)   Menghinpunkan antara dua huruf shaddah yang berada di hujung.

0 Comment!