Love Dhabt
★ Sawnan Love ★


Assalamualaikum kepada semua pengunjung blog ini. Kami pelajar tahun akhir di Institut Al-Quran Yayasan Islam Negeri Kedah (IQDAR) sedang menyiapkan tugasan yang telah diamanahkan kepada kami dalam blog ini yang akan menerangkan tentang ilmu Dhabtul Quran. Blog ini masih dalam proses pembikinan. Jika terdapat kesalahan atau kesilapan, boleh lah tinggalkan komen anda di bawah atau menghantar emel kepada kami iaitu lovesawnan@gmail.com. Terima kasih.

Link Sahabat!

Dr Dhabtul Quran

Ilmu Dhobt
Fasii
Love Dhobt
Link IQDAR's!

FACEBOOK IQDAR's
Blog IQDAR's
Ahli Kumpulan


Afaf Tarmizi: (07-0136/2012)

Wardah Rujhan: (07-0147/2012)
Shaza Shirazi Shirozi: (07-0144/2012)
Fatimah Najwa Mohd Zakaria: (07-0138/2012)
Nurul Najihah Zubit: (07-0142/2012)
Nurul Aiman Abdul Rahman: (07-0141/2012)


Post Lalu

Credit Section!

Template by : LiyanaIzzati
Basecode made by : AreQil
Background : Nurul Atiqah
Edited : Sawnan Love
Best view : Google Chrome


BAB 7


TANDA YANG PERLU DILETAKKAN PADA (إختلاس،إشمام،إمالة)

1)     إختلاس ialah sebut dengan pantas ketika menyebut baris dengan kadar 1/3 daripada baris.


Contohnya :           i) تعدوا
                                     ii) ونعما

2)   إشمام  ialah sebut dengan baris yang sempurna seperti baris dommah dan kasroh.

3)   إمالة  ialah lawannya fathah yang terbahagi kepada dua iaitu:

·         كبرى

·         صغرى

i-            كبرى   = menukarkan fathah kepada kasroh dan alif kepada ya.

ii-           صغرى = baris fathah dan imalah kubra yang disebut baina baina,ada 3 jenis perbezaan lafaz bagi imalah sughra iaitu:

·         Baris yang disebut secara jelas yang hampir dengan sukun.

·         Baris ishmam yang sempurna hampir dengan dommah.

·         Baris imalah yang disebut fathah hampir dengan kasroh.



  • Pendapat Abu Daud mengatakan tidak perlu tanda dan dua pendapat terakhir meletakkan tanda kerana takut akan menyebut dengan yang asal. Dan pendapat Dani yang diamalkan dan tanda yang bukti dan memperelokkan daripada ditegah kosong (o) dan diletakkan di atas huruf yang disebut secara sikit.

  • Pada baris yang fathah (تعدوا ), pada baris kasroh (نعما), bagi ishmam yang diletakkan di hadapan قيل)), dan imalah diletakkan di atas samada إمالة صغرى  contohnya (الكفرين), yang dibaca dengan taqlil bagi  إمالة كبرى  contohnya (الناس) ditunjukkan pada awal surah adapun yang lain diletakkan alif dan adapun hazaf menulis dengan ya.
  •  Kecuali dengan syarat pada imalah yang wasol dan waqaf untuk dimasukkan samada diletakkan atau diwaqafkan sahaja seperti أسماء المقصورة contohnya (فتى وقرى) sukun yang wasol  ( وءاتينا موسي الكتاب , وترى الشمس)



0 Comment!