★ Sawnan Love ★ Assalamualaikum kepada semua pengunjung blog ini. Kami pelajar tahun akhir di Institut Al-Quran Yayasan Islam Negeri Kedah (IQDAR) sedang menyiapkan tugasan yang telah diamanahkan kepada kami dalam blog ini yang akan menerangkan tentang ilmu Dhabtul Quran. Blog ini masih dalam proses pembikinan. Jika terdapat kesalahan atau kesilapan, boleh lah tinggalkan komen anda di bawah atau menghantar emel kepada kami iaitu lovesawnan@gmail.com. Terima kasih. Link Sahabat! Dr Dhabtul Quran Ilmu Dhobt Fasii Love Dhobt Link IQDAR's! FACEBOOK IQDAR's Blog IQDAR's Ahli Kumpulan Afaf Tarmizi: (07-0136/2012) Wardah Rujhan: (07-0147/2012) Shaza Shirazi Shirozi: (07-0144/2012) Fatimah Najwa Mohd Zakaria: (07-0138/2012) Nurul Najihah Zubit: (07-0142/2012) Nurul Aiman Abdul Rahman: (07-0141/2012) Post Lalu Credit Section! Template by : LiyanaIzzati Basecode made by : AreQil Background : Nurul Atiqah Edited : Sawnan Love Best view : Google Chrome |
BAB 6
FilHamz
Perbahasan mengenai huruf Hamzah
diringkaskan kepada lima bahagian iaitu :
Pertama : Bentuk
Ulama berselisih pendapat pada keadaan huruf hamzah :
·
Mazhab Pertama : berbentuk bulat seperti titik (.)
sama ada ketika tahqiq atau tashil – seperti yang disebut oleh Ahli Nuqoth.
·
Mazhab kedua : ain kecil seperti ((ع – seperti yang disebut oleh Mazhab Nahu dan Ahli
Penulisan.
*asalnya hamzah adalah ain bagi sesetengah lahjah.
Kedua : Warna
Hamzah diwarnakan pada enam tempat :
·
Pertama : Tahqiq contohnya (أخذ) .
·
Kedua : Tashil baina baina contohnya (أرأيت) .
·
Ketiga : Ibdal huruf yang berbaris contohnya (لئلا) . – untuk qiraat ibdal.
·
Keempat : Ibdal huruf mad contonya (أرأيت) . – untuk qiraat ibdal.
·
Kelima : Huruf yang dinaqalkan harakatnya ( قد أفلح) . – untuk qiraat naqal.
·
Keenam : Huruf yang dihazafkan harakatnya( شاء أنشرة) . – untuk qiraat
isqath.
* Tahqiq diletakkan titik
berwarna kuning.
* Tashil baina baina atau
ibdal huruf berbaris diletakkan titik berwarna merah.
* Ibdal huruf mad, huruf
yang dinaqalkan harakatnya atau huruf yang dihazafkan harakatnya tidak
diwarnakan.
Ketiga : Baris
Ulama bersepakat meletakkan baris pada huruf hamzah
pada enam tempat :
·
Pertama : Tahqiq
·
Kedua : Tashil baina baina
·
Ketiga : Gugur harakat hamzah
·
Keempat : Huruf yang dinaqalkan harakatnya – jika ia
sukun sahih
·
Kelima : Tanwin yang menaqalkan lafaznya bukan tulisan
·
Keenam : Ibdal huruf yang berbaris > dua pendapat :
1) hazafkan barisnya
2)
letakkan baris (yang diamal)
Adapun ibdal huruf mad dihazafkan juga barisnya – pada
enam jenis :
·
Pertama : Mufrad contohnya (أرأيت) . – untuk qiraat ibdal.
·
Kedua : Terhimpunnya hamzah dalam satu kalimah dan
yang keduanya adalah hamzah wasal contohnya(ءآذكرين) .
·
Ketiga : Terhimpunnya hamzah dalam satu kalimah dan
yang keduanya bukanlah hamzah wasal dan selepasnya sukun contohnya (ءأنذرتهم). – untuk
qiraat ibdal.
·
Keempat : Terhimpunnya hamzah dalam satu kalimah dan
selepasnya harakah a’ridhoh contohnya(ءآلان) . – untuk
qiraat ibdal dan naqal.
·
Kelima : Terhimpunnya hamzah dalam satu kalimah dan
selepasnya harakah asliah contohnya(ءألد) – untuk qiraat ibdal.
·
Keenam : Terhimpunnya hamzah dalam dua kalimah
contohnya(شآء أنشرة) .
* Pada jenis yang pertama dan kedua :
dihazafkan hamzah dan barisnya dan diletakkan matthoh (~)pada tempat hamzah.
* Pada jenis yang ketiga : dihazafkan hamzah
dan barisnya.
Qila > diletakkan matthoh (~)pada tempat hamzah (yang diamal).
Qila > tidak diletakkan matthoh (~)pada tempat hamzah.
* Pada jenis yang keempat : dihazafkan hamzah
dan barisnya dan tidak diletakkan matthoh (~) pada tempat hamzah
kecuali pada mad seperti (ءآلان) (yang diamal).
* Pada jenis yang kelima dan keenam :
dihazafkan hamzah dan barisnya dan tidak diletakkan matthoh (~)pada tempat hamzah.
Keempat : Keadaan
·
Pertama : Hamzah mufrad > ada rumah :
1) alif(سأل)
2)
waw (لؤلؤ)
3) ya(بارئكم)
> tiada rumah :
1) awal( ءادم)
2) tengah(لرءوف)
3) akhir (السماء)
·
Kedua : Jamak >
wajib menghazafkan salah satu rumah sama ada yang berbeza baris (أئفكا) atau yang sama baris (ءأنذرتهم) .
*Ulama berselisih pendapat pada menghazafkan rumah hamzah :
1) Al-Farra’ : kekalkan rumah hamzah yang pertama dan
hazafkan yang kedua.
2) Al-Kisaie : kekalkan rumah hamzah yang kedua dan
hazafkan yang pertama.
3) Ulama Dhobt : menerima kedua pendapat diatas dengan
menggunakan pendapat Al-Farra’ ketika berbeza baris hamzah dan pendapat
Al-Kisaie ketika bersepakat baris hamzah (ءأنذرتهم).
·
Ketiga : Jamak tiga hamzah > hanya ditulis satu
rumah hamzah.
*Banyak mazhab yang menerangkan tentang penulisannya
namun hanya diterangkan tiga mazhab :
1) hazaf rumah hamzah pertama, diletakkan rumah pada
hamzah kedua dan diletakkan alif kecil pada rumah yang ketiga. (yang diamal)
2) hazaf rumah hamzah pertama, diletakkan alif kecil
pada rumah yang kedua dan diletakkan alif pada rumah yang ketiga.
3) hazaf rumah hamzah pertama dan kedua diletakkan
alif pada rumah yang ketiga.
Kelima : Tempat
·
Jika tiada rumah maka letak atas garisan sama ada :
1) awal( ءادم) 2) tengah(لرءوف) 3) akhir (السماء)
·
Jika ada rumah ia :
1) dipisah (شطئة) (yang diamal) atau
2) disambung.
·
Jika berbaris atau sukun maka letak hamzah diatas
rumahnya sama ada alif (أخذ) , waw (يكلؤكم) atau ya (لئلا) .
·
Jika berbaris kasrah maka letak hamzah dibawah
rumahnya rumahnya sama ada alif(إنا) , waw (اللؤلؤ) atau ya (إنا) .
*Bagi Qiraat yang baca idkhal maka diletakkan alif kecil (yang diamal) atau garis pada dua hamzah. |