★ Sawnan Love ★ Assalamualaikum kepada semua pengunjung blog ini. Kami pelajar tahun akhir di Institut Al-Quran Yayasan Islam Negeri Kedah (IQDAR) sedang menyiapkan tugasan yang telah diamanahkan kepada kami dalam blog ini yang akan menerangkan tentang ilmu Dhabtul Quran. Blog ini masih dalam proses pembikinan. Jika terdapat kesalahan atau kesilapan, boleh lah tinggalkan komen anda di bawah atau menghantar emel kepada kami iaitu lovesawnan@gmail.com. Terima kasih. Link Sahabat! Dr Dhabtul Quran Ilmu Dhobt Fasii Love Dhobt Link IQDAR's! FACEBOOK IQDAR's Blog IQDAR's Ahli Kumpulan ![]() Afaf Tarmizi: (07-0136/2012) Wardah Rujhan: (07-0147/2012) Shaza Shirazi Shirozi: (07-0144/2012) Fatimah Najwa Mohd Zakaria: (07-0138/2012) Nurul Najihah Zubit: (07-0142/2012) Nurul Aiman Abdul Rahman: (07-0141/2012) Post Lalu Credit Section! Template by : LiyanaIzzati Basecode made by : AreQil Background : Nurul Atiqah Edited : Sawnan Love Best view : Google Chrome |
Bab 5
Tanda
– Tanda Mad
Terbahagi kepada 2 pendapat :
1)
Sebahagian ulama’ Iraqi : Tidak perlu untuk meletakkan
tanda cukup sekadar terdiri Mad melalui petunjuk pada huruf itu sendiri.
2)
Jumhur Ulama’ : Perlu meletakkan tanda Mad pada huruf.
Tanda Mad :
“Baris panjang yang terangkat sedikit yang berasal daripada kalimah (مد) yang dibuang kepala ‘mim’(م)nya dan dan ekor ‘dal’(د) bahagian atas.”
Cara meletakkan tanda Mad , terdapat 2 pendapat :
1- Diletakkan berbetulan diatas huruf Mad (آ) :
pendapat Abu Daud dan ini yang diamalkan.
2 - Diletakkan tanda Mad dihadapan sedikit pada huruf Mad.
Ø
Diletakkan tanda Mad atas huruf Mad
yang tiga iaitu : Alif, Wau dan Ya (ا,و,ي)
apabila bertemu dengan huruf hamzah (ه)
Muttasil atau Munfassil.
Contohnya : -
-
Hamzah muttasil : جآء
-
Hamzah munfassil : وفي أنفسكم
Ø
Walaubagaimanapun Mad badal dan Mad lin tidak
perlu diletakkan tanda melainkan pada tempat isybaa’ (اشباع).
Contohnya : - > ءآمنوا
Huruf Mad terbahagi kepada dua : -
1) Ditulis
2)
Dihazaf (dibuang)
-
Kalau ditulis huruf Mad akan diletakkan tanda
Mad kepadanya (جآء).
-
Kalau dihazaf huruf Mad terbahagi kepada 2
mazhab :
1) Letak tanda diatas huruf Mad yang ganti (شفعآؤا)
: bersepakat syeikh dan ini
yang diamalkan.
2) Mad yang dihazaf dan tidak diletak
alif ganti ( شفعىؤا)
*p/s : Jika pertukaran hamzah tashil : tidak perlu diletakkan tandacontoh : اسرءيل
Seterusnya huruf Mad yang dibuang dan tidak diletakkan selepasnya hamzah
dan sukun :
1) Ya’ yang dihazaf : ے
لايستحي
2) Ya’ Zaidah : دعان ے
3) Silah (صلة)
ha’ dhomir dan mim jama’ : ان ربهۥ
Ø
Maka ulama’ Dhabt mengeluarkan 2 pendapat :
-
Letak tanda ilhaq ( اوي)
contoh : دعان ے
, ان ربهۥ : ini yang diamalkan.
-
Tidak perlu letakkan tanda ilhaq tapi letak
tanda Mad,
contoh : ے
من الحق لايستحي
Ø
Dan pendapat pada ilhaq (إلحق) yang
dibuang :
1) Ulama’ Dhabt mazhab awal : tidak perlu letak tanda dan
diikuti oleh setengah mazhab yang terdahulu.
Ø
Khilaf pendapat pada meletakkan tanda pada
huruf Mad.
1) Sedikit yang berpendapat letak tanda berbetulan di atas
huruf Mad dan ini yang diamalkan.
2) Pendapat yang lain mengatakan letak tanda Mad dihadapan huruf sedikit.
|